Súťažné pravidlá Letného seriálu
Organizácia preteku
- preteky sa uskutočnia počas letnej sezóny máj / september v RC Aréne na Rudohorskej ulici v Sásovej - MAPA
- plocha asfaltovej dráhy je 38×16 m
- preteky budú vždy v sobotu ako jednodňové a budú započítavané ako seriál
- do celkového poradia budú započítané 3 preteky zo 4-och
- preteku sa môžu zúčastniť len modely vo vypísanej kategórii
- usporiadateľom je RC Auto Model Klub Banská Bystrica
- 230 voltový rozvod elektrickej energie bude v depe k dispozícii 4-vývodom na predlžovačke
- stoly a stoličky zabezpečené nebudú
Kategórie
- 1:10 STOCK 13.5T
- 1:10 FORMULA
Priebeh preteku
VOĽNÝ TRÉNING
– začína o 0730 hod.
– počas tréningu nie je zabezpečené meranie počítacím zariadením
ROZPRAVA:
- začína o 0845 hod.
- vyhlásením rozpravy je trať uzatvorená
- prípadné nastavovania alebo podobné pohyby modelov po trati povoľuje vo výnimočných prípadoch riaditeľ preteku
DĹŽKA JAZDY:
- všetky kvalifikačné rozjazdy a finálové jazdy trvajú 5 minút plus posledné kolo a čas do dokončenia tohto posledného kola, maximálne do 40 sekúnd
- autá ktoré neprejdú cieľom v čase stanovenom pre jazdu, budú klasifikované podľa počtu zaznamenaných kôl a odjazdeného času
KVALIFIKÁCIA:
- začína o 0900 hod.
- kvalifikácia sa jazdí na 4 rozjazdy
- usporiadateľ bude pri zaraďovaní pretekárov do rozjázd prihliadať na ich výkonnosť
- do jednej rozjazdy môže byť zaradených najviac 8 pretekárov
- po každej rozjazde sa zverejní priebežné poradie
- pretekárom sa sčítajú výsledky dvoch lepších kvalifikačných rozjázd
- lepšie umiestnenie dosiahne pretekár s nižším časom a vyšším počtom kôl
FINÁLE:
- finále sa jazdí na 3 finálové jazdy.
- do finálových skupín budú pretekári zaradení po 8
- jazdec môže postúpiť do finále po odjazdení najmenej jednej kvalifikačnej rozjazdy, ktorá zodpovedá 80% priemeru kvalifikačných rozjázd danej kategórie
- finálová jazda sa uskutoční v tom prípade, ak sa na štart postavia minimálne 3 pretekári
- bodujú sa dve lepšie z troch finálových jázd
- víťaz finále získa 1 bod, druhý získa 2 body a tak ďalej až po 8 bodov pre ôsmeho jazdca
- jazdec, ktorý neodštartoval alebo bol diskvalifikovaný získa 8 bodov
- finalista „A“ finále s najnižším počtom bodov sa stane víťazom preteku
- pri zhodnom počte bodov rozhoduje vyšší počet kôl a nižší čas v najlepšej bodovanej jazde
VYHODNOTENIE:
- všetky finálové výsledky budú zverejnené najmenej 10 minút pred vyhlásením výsledkov
- ak nebude dokončené žiadne finále, výsledky budú vzaté z kvalifikačných pozícií
- body do celkového hodnotenia seriálu budú pridelené pretekárovi podľa nasledujúcej tabuľky po odjazdení aspoň jednej finálovej jazdy, ktorá zodpovedá 80% priemeru finálových jázd danej kategórie
umiestnenie 1.2.3.4.5.6.7.8.9.10. body 50464238343230282624umiestnenie11.12.13.14.15.16.17.18.19.20.body22212019181716151413umiestnenie21.22.23.24.25.26.27.28.29.30.body1211109876543Za každé ďalšie umiestnenie 1 bod - víťazom seriálu je pretekár s najvyšším počtom bodov
- pri zhodnom počte bodov rozhoduje vyšší počet bodov v jednotlivých pretekoch a následne počet bodov z ďalšieho preteku, ak ani tento nerozhodne, potom z ďalšieho a tak ďalej
- ak sa ani týmto spôsobom nedá rozhodnúť, potom sa takýto pretekári umiestnia v celkovom vyhodnotení spolu na tom istom mieste
- výsledky budú zverejnené na internetovej stránke www.rcamk.sk
ZRUŠENIE PRETEKU:
- pretek je platný len ak budú dokončené min. dve rozjazdy, inak je výsledok neplatný a pretek je zrušený
Štartovacia procedúra
Štartovacia procedúra:
- začína akonáhle jazdec zapne svoj vysielač a auto pristaví na štartovaciu čiaru alebo štartovací box
- štartovanie áut riadi len riaditeľ preteku
- ústne hlásenie pred štartom každej rozjazdy alebo finálovej jazdy sa dáva nasledovne :
- 1 minúta do štartu: „Jedna minúta do začiatku ďalšej jazdy“
- 30 sekúnd do štartu: „30 sekúnd“
- 20 sekúnd do štartu: „20 sekúnd“
- 10 sekúnd do štartu: „10 sekúnd“
- po 30 sekundovom signály autá
- nesmú za štartovaciu čiaru
- musia byť zrovnané na zadnom rošte
- autá nesmú štartovať potom, čo posledné auto prejde cez počítaciu slučku
- ústne hlásenie pred štartom každej rozjazdy alebo finálovej jazdy sa dáva nasledovne :
- jazda je ukončená signálom „všetci koniec“
Kvalifikačné jazdy
- pre systém postupného štartu musí byť naprieč dráhou vyznačená jedna štartovacia čiara v blízkosti snímacej slučky časomiery
- autá štartujú z čiary kolmej na šírku dráhy metódou postupného štartu
- poradie pri štarte :
- v prvej rozjazde štartujú autá v poradí registračných čísel
- v nasledujúcich rozjazdách štartujú autá podľa priebežného poradia
- auto odštartuje na ústny pokyn :
- uvedie sa číslo auta
- pokyn je daný pre každé auto osobitne
Finálové jazdy
- pre všetky finálové jazdy sa používa štartovací rošt typu „F1“ striedavo s intervalom 2 metre s dvoma radmi áut
- autá musia byť umiestené bočnou líniou v 90 stupňovom uhle k značke alebo štartovaciemu boxu
- najlepší jazdec kvalifikácie si môže zvoliť svoju štartovaciu pozíciu na rošte vľavo alebo vpravo
- táto konfigurácia zostáva pre všetky ostatné finálové jazdy
- autá odštartujú hromadne na ľubovoľný zvukový signál generovaný počítacím zariadením
- nasleduje po signály „10 sekúnd“ náhodne oneskorený v rozmedzí 1 až 5 sekúnd
Opakovaný štart
- riaditeľ preteku alebo za jeho neprítomnosti časomerač môže nariadiť opakovaný štart
- v prípade prerušenia štartovacej procedúry, štart musí byť znovu spustený najmenej od signálu „30 sekúnd do štartu“
- ak je jazda prerušená :
- predtým ako prvé auto dokončilo jedno celé kolo dráhy, potom je jazda reštartovaná ihneď po tom ako bol odstránený dôvod pre prerušenie jazdy
- potom čo prvé auto dokončilo jedno celé kolo dráhy, potom bude jazda opakovaná vo vhodnom čase
- vezme sa do úvahy čas na dobitie alebo výmenu batérií
- predčasný štart nesmie byť dôvodom na opakovaný štart
Sankcie a protesty:
- predčasný štart (po 10 sekundovom signály)
- predné kolesá prešli štartovaciu čiaru alebo svoj vyznačený štartovací box
- + 10 sekúnd
- predné kolesá prešli štartovaciu čiaru alebo svoj štartovací box o viac ako 1 meter
- – 1 kolo
- predné kolesá prešli štartovaciu čiaru alebo svoj vyznačený štartovací box
- štart s iným ako predpísaným modelom pre danú kategóriu
- diskvalifikácia z preteku
- použitie iných dielov ako je predpísané pre danú kategóriu alebo iné nepovolené úpravy
- strata kvalifikačného času alebo bodového skóre danej jazdy
- použitie spiatočky v jazde
- diskvalifikácia z danej jazdy
- porušenie pravidiel
- nebezpečnou jazdou
- nevhodným správaním na tribúne
- skrátením trate
- neuvoľnením trate pre pretekára, ktorý je o celé kolo vpredu
- ústne varovanie
- pri opakovaní priestupku
- STOP AND GO (zastavenie v boxe na 10 sekúnd)
- opakované porušenie pravidiel
- diskvalifikácia z preteku
- nenastúpenie na miesto nasadzovania
- chybné nasadzovanie respektíve poskytnutie nekvalifikovaného náhradníka
- strata doposiaľ najlepšieho kvalifikačného času alebo najlepšieho bodového skóre
- chybné nasadzovanie respektíve poskytnutie nekvalifikovaného náhradníka
- protest sa môže podať len písomne riaditeľovi preteku s vkladom 10€
- v prípade neuznania protestu vklad prepadne v prospech usporiadateľa
- proti trestu STOP AND GO nie je možné podať protest
Technické pravidlá
- autá v kategórii STOCK musia mať nezávislé zavesenie všetkých štyroch kolies
- viacrýchlostná prevodovka a spojka nie sú povolené
- pomocné elektronické riadenie nie je povolené
- autá musia byť vybavené personálnym transpondérom s priamym napájaním umiestneným vo vhodnej pozícii tak, aby boli spoľahlivo identifikované počítacím zariadením
- povolené sú len frekvencie schválené pre ovládanie automobilových modelov
Kategória „ETC 1:10 STOCK 13.5T“
Kategória „1:10 STOCK 13.5T“
Motor bezuhlíkový (brushless) typ Hobbywing Justock G2.1 3650 SD 13.5T
Batéria:
- LiPo články bežne dostupné na trhu
- napätie na článok je 3,7 V
- model je poháňaný maximálne dvoma článkami s celkovým napätím 7,4 V
- batéria musí mať tvrdý ochranný obal vyrobený z ABS alebo podobného materiálu, prekrývajúci celé články
- obidve čelá batérie musia byť továrensky zaliate tak, aby ich nebolo možné bez poškodenia rozobrať
- batérie smú byť nabíjané výhradne nabíjačkou spôsobilou pre nabíjanie LiPo článkov metódou CC/CV (konštantný prúd/konštantné napätie) na maximálne napätie 8,40 V
- prídavná batéria pre napájanie rádiového príslušenstva modelu nie je povolená
Prevodový pomer:
- minimálne 1:5
Regulátor:
- nastavený mód ZERO Boost
- v prípade, že regulátor má spiatočku, táto nesmie byť v jazde použitá
Pneumatiky a disky:
- povolené sú všetky typy pneumatík
- nie je povolené používať pneumatiky a disky opotrebované tak, že sú nebezpečné alebo poškodzujú povrch dráhy
Rozmery a hmotnosť:
- maximálna celková šírka (s karosériou) 200 mm
- maximálna celková šírka (bez karosérie) 190 mm
- minimálna výška (po vrch strechy) 115 mm (modelu pripraveného na jazdu)
- maximálny rázvor 270 mm
- minimálna svetlá výška 5 mm
- minimálna hmotnosť 1320 gramov
- prítlačné krídlo
- maximálna šírka 190 mm
- obrys má zodpovedať obdĺžniku o rozmeroch 25 mm (výška) x 40 mm (šírka)
- môže presahovať zadnú líniu modelu o 10 mm
Karoséria:
- nie sú povolené iné otvory okrem otvorov
- pre anténu
- na upevnenie karosérie
- všetky sklá musia byť priehľadné
- krídlo sa montuje v zadnej časti karosérie, nie však na strechu a nesmie prečnievať nad líniu strechy. Obrys má zodpovedať obdĺžniku o rozmeroch 25 mm (výška) x 40
- karoséria a podvozok musia byť bezpečne spojené vždy, keď je model na dráhe
- model nesmie byť postavený tak aby bol nebezpečný, poškodzoval povrch dráhy alebo konkurenčné modely
- z bezpečnostných dôvodov zakončenie stĺpikov upevnenia karosérie musí mať tupý koniec a nesmie presahovať rovinu karosérie nad 5 mm alebo musí byť ukončené guľôčkou alebo plôškou nie menšou ako 8 mm v priemere
Kategória „1:10 FORMULA“
Kategória „1:10 FORMULA“ Regulátor:
- nastavený mód ZERO Boost
- 21,5T striedavý veľkosti 540
- motor s uhlíkmi (brushed)
- totožný s referenčným výrobkom Johnson Electric série HC683G-001, viď obr.
- bez úprav
- totožný s referenčným výrobkom Johnson Electric série HC683G-001, viď obr.
- Formulové gumové
Povinnosti jazdca
- jazdec je povinný riadiť sa pokynmi rozhodcu, technického komisára a riaditeľa preteku
- riaditeľ preteku má úplnú právomoc na podujatí
- pred jazdou je auto potrebné vybaviť transpondérom a pripevniť ho k autu
- za správnu funkciu transpondéra je v plnom rozsahu zodpovedný jazdec
- za prejazd slučkou vždy zodpovedá jazdec
- v prípade, že z akéhokoľvek dôvodu slučkou neprešiel kolo sa mu nezapočítava
- v tomto prípade nerozhoduje, či sa jazdec dostal mimo priestoru slučky po kolízií s iným jazdcom alebo po inom incidente
- nerozhoduje ani, či trať v priestore slučky je neprechodne oddelená
Tribúna:
- jazdec je povinný minimálne 30 sekúnd pred štartom svojej jazdy zaujať miesto na tribúne
- pokiaľ sa nedostaví včas, nebude pripustený k jazde
- po odštartovaní jazdy nie je povolené
- meniť miesto na tribúne
- predať riadenie inej osobe
- akokoľvek rušiť ostatných pretekárov
- opustiť tribúnu pred skončením jazdy
- riaditeľ pretekov môže jazdcom zadať miesto na tribúne
- v prípade poruchy pretekár vypne svoj vysielač, odstúpi od hrany tribúny a vyčká do konca jazdy
- pokiaľ pretekár predčasne zostúpi z tribúny, bude potrestaný anulovaním najlepšieho dosiahnutého výsledku
- po oznámení, že bola jazda ukončená je povinný ihneď zastaviť model (na mieste Stop and Go)
- odloží vypnutý vysielač na určené miesto a vypnuté auto predloží ku kontrole
Nasadzovanie:
- jazdec je povinný minimálne 30 sekúnd pred štartom nasledujúcej jazdy zaujať miesto na pozícii zhodnej s registračným číslom svojho auta
- jazdci musia nasadzovať len jazdu nasledujúcu po vlastnej jazde
- jazdci z poslednej jazdy nasadzujú prvú jazdu
- nasadzovač je povinný byť označený riadne oblečenou reflexnou vestou na to určenou usporidateľom preteku
- náhradný nasadzovač je prípustný len ak je jazdec fyzicky invalidný a je schválený riaditeľom preteku
- nasadzovačov zásah musí byť primeraný s minimálnym vplyvom na ostatných jazdcov
- jazdec počas nasadzovania sa v plne miere venuje situácii na jemu najbližšom úseku trate (v primeranej miere na počet nasadzovačov), napr. nesedí, nepije, neje, netelefonuje a pod.
- organizátor musí zabezpečiť nasadzovača na neobsadené miesto nasadzovača z dôvodu, že predošlá jazda mala menší počet jazdcov alebo za neprítomného nasadzovača
- po skončení jazdy si jazdec zoberie svoje auto z kontroly
Prihlášky a štartovné
- štartovné je 10 € pri prihlásení do stredy predchádzajúcej preteku. štartovné pri prihláseni po strede je 15 €
- pre žiakov do 15 a juniorov do 18 rokov 5 €
- konečný termín pre prihlásenie alebo odhlásenie je do 1300 hod. piatku predchádzajúcemu sobotnému preteku
- v prihláške na www.rcamk.sk uveďte
- priezvisko
- meno
- vek
- klub
- kategóriu
- frekvenciu
- číslo transpondéra
- mobil
Ceny za celkové umiestnenie:
- Kategória ETC 1:10 STOCK 13.5T
- 1. – 3. miesto – pohár
- Kategória ETC 1:10 STOCK 13.5T žiaci
- 1. – 3. miesto – pohár
- Kategória 1:10 FORMULA
- 1. – 3. miesto – pohár
Seriál bude vyhodnotený pre jednotlivé kategórie po zarátaní min. 4 pretekov.
V prípade nejasností kontaktujte vedenie RC Auto Model Klub – viď. KONTAKTY