Súťažné pravidlá
Zimného seriálu 2018/2019
Obsah:
Organizácia preteku:
- preteky sa uskutočnia 6x počas zimnej
sezóny 2018/2019 v telocvični katolíckeho gymnázia Štefana
Moysesa na Hurbanovej ulici č. 9 v Banskej Bystrici (mapa)
- plocha koberca 30x16 m
- preteky budú vždy v sobotu ako jednodňové a budú započítavané ako seriál
- do celkového poradia budú započítané 4 preteky
- preteku sa môžu zúčastniť len modely vo vypísanej kategórii
- usporiadateľom je RC Auto Model Klub Banská Bystrica
- 230 voltový rozvod elektrickej energie bude k dispozícii jedným vývodom končiacim blízko priestorov depa
- nebudú zabezpečené stoly a stoličky
Kategórie:
- 1:18 MODIFIED
- ETC 1:10 STOCK 17.5T
- ETC 1:10 MODIFIED
- 1:10 2WD PAN CAR
- 1:10 FORMULA
- 1:12 GT
Voľný tréning:
- začína o 0730 hod.
- počas tréningu nie je zabezpečené meranie počítacím zariadením
Rozprava:
- začína o 0845 hod.
- vyhlásením rozpravy je trať uzatvorená
- prípadné nastavovania alebo podobné pohyby modelov po trati povoľuje vo výnimočných prípadoch riaditeľ preteku
Dĺžka jazdy:
- všetky kvalifikačné rozjazdy a finálové jazdy trvajú 5 minút plus posledné kolo a čas do dokončenia tohto posledného kola, maximálne do 40 sekúnd
- autá ktoré neprejdú cieľom v čase stanovenom pre jazdu, budú klasifikované podľa počtu zaznamenaných kôl a odjazdeného času
Kvalifikácia:
- začína o 0900 hod.
- kvalifikácia sa jazdí na 4 rozjazdy
- usporiadateľ bude pri zaraďovaní pretekárov do rozjázd prihliadať na ich výkonnosť
- do jednej rozjazdy môže byť zaradených najviac 8 pretekárov
- po každej rozjazde sa zverejní priebežné poradie
- pretekárom sa sčítajú výsledky dvoch lepších kvalifikačných rozjázd
- lepšie umiestnenie dosiahne pretekár s nižším časom a vyšším počtom kôl
Finále:
- finále sa jazdí na 3 finálové jazdy.
- do finálových skupín budú pretekári zaradení po 8
- jazdec môže postúpiť do finále po odjazdení najmenej jednej kvalifikačnej rozjazdy, ktorá zodpovedá 80% priemeru
kvalifikačných rozjázd danej kategórie
- finálová jazda sa uskutoční v tom prípade, ak sa na štart postavia minimálne 3 pretekári
- bodujú sa dve lepšie z troch finálových jázd
- víťaz finále získa 1 bod, druhý získa 2 body a tak ďalej až po 8 bodov pre ôsmeho jazdca
- jazdec, ktorý neodštartoval alebo bol diskvalifikovaný získa 8 bodov
- finalista "A" finále s najnižším počtom bodov sa stane víťazom preteku
- pri zhodnom počte bodov rozhoduje vyšší počet kôl a nižší čas v najlepšej bodovanej jazde
Vyhodnotenie:
- všetky finálové výsledky budú zverejnené najmenej 10 minút pred vyhlásením výsledkov
- ak nebude dokončené žiadne finále, výsledky budú vzaté z kvalifikačných pozícií
- body do celkového hodnotenia seriálu budú pridelené pretekárovi podľa nasledujúcej tabuľky po odjazdení aspoň
jednej finálovej jazdy, ktorá zodpovedá 80% priemeru finálových jázd danej kategórie
umiestnenie |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
10. |
body |
50 |
46 |
42 |
38 |
34 |
32 |
30 |
28 |
26 |
24 |
umiestnenie |
11. |
12. |
13. |
14. |
15. |
16. |
17. |
18. |
19. |
20. |
body |
22 |
21 |
20 |
19 |
18 |
17 |
16 |
15 |
14 |
13 |
umiestnenie |
21. |
22. |
23. |
24. |
25. |
26. |
27. |
28. |
29. |
30. |
body |
12 |
11 |
10 |
9 |
8 |
7 |
6 |
5 |
4 |
3 |
Za každé ďalšie umiestnenie 1 bod |
- víťazom seriálu je pretekár s najvyšším počtom bodov
- pri zhodnom počte bodov rozhoduje vyšší počet bodov v
jednotlivých pretekoch a následne počet bodov z ďalšieho
preteku, ak ani tento nerozhodne, potom z ďalšieho a tak
ďalej
- ak sa ani týmto spôsobom nedá rozhodnúť, potom sa takýto
pretekári umiestnia v celkovom vyhodnotení spolu na tom
istom mieste
- výsledky budú zverejnené na internetovej stránke www.rcamk.sk
Zrušenie preteku:
- menej ako dve dokončené rozjazdy je výsledok neplatný a pretek zrušený
Technické pravidlá:
- autá musia mať nezávislé zavesenie všetkých štyroch kolies (STOCK a MODIFIED)
- viacrýchlostná prevodovka a spojka nie sú povolené
- pomocné elektronické riadenie nie je povolené
- autá musia byť vybavené personálnym transpondérom s priamym napájaním umiestneným vo vhodnej pozícii tak, aby
boli spoľahlivo identifikované počítacím zariadením
- povolené sú len frekvencie schválené pre ovládanie automobilových modelov
Kategória "1:18 MODIFIED"
Batéria:
- NiCd alebo NiMH články 2/3A bežne dostupné na trhu
- napätie na článok je 1,2 Voltu
- model je poháňaný maximálne šiestimi článkami s celkovým napätím 7,2 Voltu
- LiPo články bežne dostupné na trhu
- napätie na článok je 3,7 Voltu
- model je poháňaný maximálne dvoma článkami s celkovým napätím 7,4 Voltu v prevedení 6 článkovej sady 2/3A
Pneumatiky:
- povolené sú pneumatiky vyrábané vo formách ako aj mechové pneumatiky
Karoséria:
- povolené sú len repliky reálnych cestovných automobilov
Ostatné technické špecifikácie platia primerane ako v kategórii "ETC
1:10 MODIFIED".
Neuvedené súčasti modelu môžu byť ľubovoľné.
Kategória "ETC 1:10 STOCK 17.5T"
Motor:
- motor s uhlíkmi (brushed)
- totožný s referenčným výrobkom Johnson Electric série HC683G-001,
viď obr.
- bezuhlíkový motor (brushless)
- s minimálnym počtom závitov 17,5
- časovanie motora nastavené od výroby (27,5) nesmie byť nijako upravovaný alebo tuningovaný
- povolené sú motory bez snímača ako aj so snímačom
- na zadnom čele opatrený originálnym výrobným logom alebo menom
- guľôčkové ložiská sú povolené
- puzdro
- celkový maximálny priemer je 36,02 mm mimo spájkovací plôšok alebo prívodných vodičov
- celkový minimálny priemer je 34,0 mm mimo spájkovací plôšok alebo prívodných vodičov
- maximálna dĺžka je 53,0 mm meraná od pripevňovacieho čela po najvzdialenejší bod mimo
spájkovací plôšok alebo prívodných vodičov
- minimálna dĺžka je 50,0 mm meraná v akomkoľvek bode mimo spájkovací plôšok alebo
prívodných vodičov
- motor musí mať pripevňovacie otvory o rozteči 25,0 - 25,4 mm v osi
- kotva
- priemer magnetov min. 12 mm - max. 15,5 mm
- dĺžka magnetov min. 23 mm - max. 27 mm
- priemer osky kotvy je 3,175 mm, výrobné tolerancie sú povolené
- povolená je dvojpólová kotva vyrobená z Neodymového alebo Feritového magnetu
Prevodový pomer:
Regulátor:
- pri použití striedavého motora v nulovom profile časovania (ZERO BOOST)
Ostatné technické špecifikácie platia primerane ako v kategórii "ETC
1:10 MODIFIED".
Neuvedené súčasti modelu môžu byť ľubovoľné.
Kategória "ETC 1:10 MODIFIED"
Motor:
- motor s uhlíkmi (brushed)
- elektrický prúd je dodávaný na kotvu pomocou dvoch uhlíkov
- na zadom čele opatrený originálnym výrobným logom alebo menom
- puzdro
- priemer puzdra smie byť maximálne 36,02 mm
- celková dĺžka smie byť maximálne 53 mm
meraná od pripevňovacieho čela po
najvzdialenejší bod mimo spájkovací plôšok alebo
prívodných vodičov
- povolený je len keramický magnet
- kotva
- počet závitov kotvy motora nie je obmedzený
- priemer osky kotvy je 3,175 mm, výrobné
tolerancie sú povolené
- dĺžka plechov minimálne 21,00 mm, maximálne
22,80 mm (obidva rozmery sú merané s izoláciou)
- nedelená kotva je dovolená
- bezuhlíkový motor (brushless)
- povolené sú motory bez snímača ako aj so snímačom
- na zadom čele opatrený originálnym výrobným logom alebo menom
- guľôčkové ložiská sú povolené
- puzdro
- celkový maximálny priemer je 36,02 mm mimo
spájkovací plôšok alebo prívodných vodičov
- celkový minimálny priemer je 34,0 mm mimo
spájkovací plôšok alebo prívodných vodičov
- maximálna dĺžka je 53,0 mm meraná od
pripevňovacieho čela po najvzdialenejší bod mimo
spájkovací plôšok alebo prívodných vodičov
- minimálna dĺžka je 50,0 mm meraná v
akomkoľvek bode mimo spájkovací plôšok alebo
prívodných vodičov
- motor musí mať pripevňovacie otvory o
rozteči 25,0 - 25,4 mm v osi
- kotva
- priemer magnetov min. 12 mm - max. 15,5 mm
- dĺžka magnetov min. 23 mm - max. 27 mm
- priemer osky kotvy je 3,175 mm, výrobné
tolerancie sú povolené
- povolená je dvojpólová kotva vyrobená z
Neodymového alebo Feritového magnetu
Batéria:
- NiCd alebo NiMH články bežne dostupné na trhu
- napätie na článok je 1,2 Voltu
- veľkosť jednotlivého článku
- priemer 23,0 mm +0/-1 mm
- celková dĺžka 43,0 mm +0/-1,5 mm
- model je poháňaný maximálne šiestimi článkami s celkovým napätím 7,2 Voltu
- LiPo články bežne dostupné na trhu
- napätie na článok je 3,7 Voltu
- model je poháňaný maximálne dvoma článkami s celkovým napätím 7,4 Voltu
- rozmery batérie maximálne
- dĺžka 139,0 mm
- šírka 47,0 mm
- výška 25,1 mm
- batéria musí mať tvrdý ochranný obal vyrobený z ABS
alebo podobného materiálu, prekrývajúci celé články
- obidva čelá batérie musia byť továrensky zaliate
tak, aby ich nebolo možné bez poškodenia rozobrať
- otvory v čele batérie sú povolené len pre vývody
- batérie smú byť nabíjané výhrade nabíjačkou
spôsobilou pre nabíjanie LiPo článkov metódou CC/CV
(konštantný prúd/konštantné napätie) na maximálne
napätie 8,40 Voltu
- batéria nesmie byť v priebehu jazdy nabíjaná ani menená
- prídavná batéria pre napájanie rádiového príslušenstva
modelu nie je povolená
Regulátor:
- v prípade, že regulátor má spiatočku, táto nesmie byť v jazde použitá
- regulátor otáčok môže byť zakázaný ak spôsobuje rušenie
- počítacieho zariadenia
- prijímačov a tak ďalej
Rozmery a hmotnosť:
- maximálna celková šírka (s karosériou) 200 mm
- maximálna celková šírka (bez karosérie) 190 mm
- minimálna výška (po vrch strechy) 115 mm (modelu pripraveného na jazdu)
- maximálny rázvor 270 mm
- minimálna svetlá výška 4 mm
- minimálna hmotnosť 1350 gramov
- prítlačné krídlo
- maximálna šírka 190 mm
- obrys má zodpovedať obdĺžniku o rozmeroch 25 mm (výška) x 40 mm (šírka)
- môže presahovať zadnú líniu modelu o 10 mm
Karoséria:
- povolené sú len repliky reálnych cestovných automobilov
- nie sú povolené karosérie osobných automobilov GT alebo SPORT
- minimálna dĺžka 420 mm
- orezanie nesmie byť vyššie než je dolná línia
- predného nárazníka
- zadného nárazníka
- obrysov karosérie
- nie sú povolené iné otvory okrem otvorov
- všetky sklá musia byť priehľadné
- krídlo sa montuje v zadnej časti karosérie, nie však na
strechu a nesmie prečnievať nad líniu strechy
- karoséria a podvozok musia byť bezpečne spojené vždy,
keď je model na dráhe
- model nesmie byť postavený tak aby bol nebezpečný,
poškodzoval povrch dráhy alebo konkurenčné modely
- z bezpečnostných dôvodov zakončenie stĺpikov upevnenia
karosérie musí mať tupý koniec a nesmie presahovať rovinu
karosérie nad 5 mm alebo musí byť ukončené guľôčkou alebo
plôškou nie menšou ako 8 mm v priemere
- maximálna výška antény prijímača od povrchu dráhy 350 mm
Pneumatiky a disky:
- povolené sú všetky typy pneumatík
- nie je povolené používať pneumatiky a disky opotrebované
tak, že sú nebezpečné alebo poškodzujú povrch dráhy
Kategória "1:10 2WD pancar"
Náprava:
- poháňaná jedna náprava, komerčne dostupný v obchodnej sieti, alebo vlastnej výroby pri dodržaní rozmerov
Pneumatiky:
- povolené sú pneumatiky vyrábané vo formách ako aj mechové pneumatiky
Motor:
- 13,5T striedavý veľkosti 540
- 23 T jednosmerný veľkosti 540
Rozmery a hmotnosť:
- Minimálna výška podvozku : 4 mm
Zákaz použivať poškodené disky
Kategória "1:12 GT"
Karoséria:
- PFM-12 Pan Car 1/12 (Protoform)
Náprava:
- Poháňaná jedna náprava
- Komerčne dostupný v obchodnej sieti, alebo vlastnej výroby pri dodržaní rozmerov
Pneumatiky:
- Pneumatiky mechové rozmer pan car 1/12
- Roll out 85 mm
- Mazanie pneumatík je zakázané
Motor:
- 13,5T bez udania konkrétneho modelu
- Na regulátore musí byť nastavený mód „ZERO Boost“
Batéria:
- menovité napätie max.3,7 V ( batérie max. 1 článok Lixx )
- 1S EFRA kompatibility pre pan car 1/12
Rozmery a hmotnosť:
- Minimálna výška podvozku : 3,5 mm
Zákaz použivať poškodené disky
Kategória "1:10 FORMULA"
Regulátor:
Motor:
- 21,5T striedavý veľkosti 540
- motor s uhlíkmi (brushed)
- totožný s referenčným výrobkom Johnson Electric série HC683G-001,
viď obr.
Pneumatiky:
Povinnosti jazdca:
- jazdec je povinný riadiť sa pokynmi
rozhodcu, technického komisára a riaditeľa preteku
- riaditeľ preteku má úplnú právomoc na podujatí
- pred jazdou je auto potrebné vybaviť transpondérom a
pripevniť ho k autu
- za správnu funkciu transpondéra je v plnom rozsahu zodpovedný jazdec
- za prejazd slučkou vždy zodpovedá jazdec
- v prípade, že z akéhokoľvek dôvodu slučkou neprešiel kolo sa mu nezapočítava
- v tomto prípade nerozhoduje, či sa jazdec dostal
mimo priestoru slučky po kolízií s iným jazdcom alebo po
inom incidente
- nerozhoduje ani, či trať v priestore slučky je
neprechodne oddelená
Tribúna:
- jazdec je povinný minimálne 30 sekúnd
pred štartom svojej jazdy zaujať miesto na tribúne
- pokiaľ sa nedostaví včas, nebude pripustený k jazde
- po odštartovaní jazdy nie je povolené
- meniť miesto na tribúne
- predať riadenie inej osobe
- akokoľvek rušiť ostatných pretekárov
- opustiť tribúnu pred skončením jazdy
- riaditeľ pretekov môže jazdcom zadať miesto na tribúne
- v prípade poruchy pretekár vypne svoj vysielač, odstúpi
od hrany tribúny a vyčká do konca jazdy
- pokiaľ pretekár predčasne zostúpi z tribúny, bude
potrestaný anulovaním najlepšieho dosiahnutého výsledku
- po oznámení, že bola jazda ukončená je povinný ihneď
zastaviť model (na mieste Stop and Go)
- odloží vypnutý vysielač na určené miesto a vypnuté auto
predloží ku kontrole
Nasadzovanie:
- jazdec je povinný minimálne 30 sekúnd
pred štartom nasledujúcej jazdy zaujať miesto na pozícii
zhodnej s registračným číslom svojho auta
- jazdci musia nasadzovať len jazdu nasledujúcu po
vlastnej jazde
- jazdci z poslednej jazdy nasadzujú prvú jazdu
- nasadzovač je povinný byť označený riadne oblečenou
reflexnou vestou na to určenou usporidateľom preteku
- náhradný nasadzovač je prípustný len ak je jazdec
fyzicky invalidný a je schválený riaditeľom preteku
- nasadzovačov zásah musí byť primeraný s minimálnym
vplyvom na ostatných jazdcov
- jazdec počas nasadzovania sa v plne miere venuje
situácii na jemu najbližšom úseku trate (v primeranej miere
na počet nasadzovačov), napr. nesedí, nepije, neje,
netelefonuje a pod.
- organizátor musí zabezpečiť nasadzovača na neobsadené
miesto nasadzovača z dôvodu, že predošlá jazda mala menší
počet jazdcov alebo za neprítomného nasadzovača
- po skončení jazdy si jazdec zoberie svoje auto z
kontroly
Štartovacia procedúra:
- akonáhle jazdec zapne svoj vysielač auto
pristaví na štartovaciu čiaru alebo štartovací box
- štartovanie áut musí riadiť len riaditeľ preteku
- ústne hlásenie pred štartom každej rozjazdy alebo
finálovej jazdy sa dáva nasledovne
- 1 minúta do štartu: "Jedna minúta do začiatku
ďalšej jazdy"
- 30 sekúnd do štartu: "30 sekúnd"
- 20 sekúnd do štartu: "20 sekúnd"
- 10 sekúnd do štartu: "10 sekúnd"
- po 30 sekundovom signály autá
- nesmú za štartovaciu čiaru
- musia byť zrovnané na zadnom rošte
- autá nesmú štartovať potom, čo posledné auto prejde
cez počítaciu slučku
- jazda je ukončená signálom "všetci koniec"
- Kvalifikačné jazdy
- pre systém postupného štartu musí byť naprieč dráhou
vyznačená jedna štartovacia čiara pokiaľ možno v
blízkosti snímacej slučky časomiery
- v inom prípade musí byť vyznačená štartovacia čiara
a snímacia slučka
- autá štartujú z čiary kolmej na šírku dráhy metódou
postupného štartu
- poradie pri štarte
- v prvej rozjazde štartujú autá v poradí
registračných čísel
- v nasledujúcich rozjazdách štartujú autá podľa
priebežného poradia
- auto odštartuje na ústny pokyn
- uvedie sa číslo auta
- pokyn je daný pre každé auto osobitne
- Finálové jazdy
- pre všetky finálové jazdy sa používa štartovací rošt
typu "F1" striedavo s intervalom 2 metre s dvoma radmi
áut
- autá musia byť umiestené bočnou líniou v 90
stupňovom uhle k značke alebo štartovaciemu boxu
- najlepší jazdec kvalifikácie si môže zvoliť svoju
štartovaciu pozíciu na rošte vľavo alebo vpravo
- táto konfigurácia zostáva pre všetky ostatné
finálové jazdy
- autá odštartujú hromadne na ľubovoľný zvukový signál
generovaný počítacím zariadením
- nasleduje po signály "10 sekúnd" náhodne
oneskorený v rozmedzí 1 až 5 sekúnd
- Opakovaný štart
- riaditeľ pretekov alebo za jeho neprítomnosti
časomerač môže nariadiť opakovaný štart
- v prípade prerušenia štartovacej procedúry, štart
musí byť znovu spustený najmenej od signálu "30 sekúnd
do štartu"
- ak je jazda prerušená
- predtým ako prvé auto dokončilo jedno celé kolo
dráhy, potom je jazda reštartovaná ihneď po tom ako
bol odstránený dôvod pre prerušenie jazdy
- potom čo prvé auto dokončilo jedno celé kolo
dráhy, potom bude jazda opakovaná vo vhodnom čase
- vezme sa do úvahy čas na dobitie alebo
výmenu batérií
- predčasný štart nesmie byť dôvodom na opakovaný
štart
Sankcie a protesty:
- predčasný štart (po 10 sekundovom signály)
- predné kolesá prešli štartovaciu čiaru alebo svoj vyznačený štartovací box
- predné kolesá prešli štartovaciu čiaru alebo svoj štartovací box o viac ako 1 meter
- štart s iným ako predpísaným modelom pre danú kategóriu
- diskvalifikácia z preteku
- použitie iných dielov ako je predpísané pre danú kategóriu alebo iné nepovolené úpravy
- strata kvalifikačného času alebo bodového skóre
danej jazdy
- použitie spiatočky v jazde
- diskvalifikácia z danej jazdy
- porušenie pravidiel
- nebezpečnou jazdou
- nevhodným správaním na tribúne
- skrátením trate
- neuvoľnením trate pre pretekára, ktorý je o celé
kolo vpredu
- pri opakovaní priestupku
- STOP AND GO (zastavenie v boxe na 10 sekúnd)
- opakované porušenie pravidiel
- diskvalifikácia z preteku
- nenastúpenie na miesto nasadzovania
- chybné nasadzovanie respektíve poskytnutie
nekvalifikovaného náhradníka
- strata doposiaľ najlepšieho kvalifikačného
času alebo najlepšieho bodového skóre
- protest sa môže podať len písomne riaditeľovi preteku s vkladom 10€
- v prípade neuznania protestu vklad prepadne v prospech usporiadateľa
- proti trestu STOP AND GO nie je možné podať protest
Prihlášky a štartovné:
- štartovné je 10 € pri prihlásení do stredy predchádzajúcej preteku. štartovné pri prihláseni po strede je 15 €
- pre žiakov do 15 a juniorov do 18 rokov 5 €
- konečný termín pre prihlásenie alebo odhlásenie je do 1300 hod. piatku predchádzajúcemu sobotnému preteku
- v prihláške na www.rcamk.sk uveďte
- priezvisko
- meno
- vek
- klub
- kategóriu
- frekvenciu
- číslo transpondéra
- e-mail
Ceny za celkové umiestnenie:
- Kategória ETC 1:10 STOCK žiaci
- Kategória ETC 1:10 MODIFIED
- Kategória 1:10 2WD 2WD PAN CAR
Seriál bude vyhodnotený pre jednotlivé kategórie po zarátaní min. 3 pretekov.
Ďalšie informácie o pretekoch budú postupne zverejňované na
internetovej stránke
www.rcamk.sk.
V prípade nejasností kontaktujte vedenie RC Auto Model Klub - viď.
KONTAKTY