Súťažné pravidlá Letného seriálu

  • preteky sa uskutočnia počas letnej sezóny máj / september v RC Aréne na Rudohorskej ulici v Sásovej  -  MAPA
  • plocha asfaltovej dráhy je  38×16 m
  • preteky budú vždy v sobotu ako jednodňové a budú započítavané ako seriál
  • do celkového poradia budú započítané 3 preteky zo 4-och
  • preteku sa môžu zúčastniť len modely vo vypísanej kategórii
  • usporiadateľom je RC Auto Model Klub Banská Bystrica
  • 230 voltový rozvod elektrickej energie bude v depe k dispozícii  4-vývodom na predlžovačke
  • stoly a stoličky zabezpečené nebudú 

  • 1:10 STOCK 17.5T
  • 1:10 PRO STOCK 13.5T
  • 1:10 FORMULA
  • 1:10 2WD PAN CAR

VOĽNÝ TRÉNING
– začína o 0730 hod.
– počas tréningu nie je zabezpečené meranie počítacím zariadením

ROZPRAVA:

  • začína o 0845 hod.
  • vyhlásením rozpravy je trať uzatvorená
    • prípadné nastavovania alebo podobné pohyby modelov po trati povoľuje vo výnimočných prípadoch riaditeľ preteku

DĹŽKA JAZDY:

  • všetky kvalifikačné rozjazdy a finálové jazdy trvajú 5 minút plus posledné kolo a čas do dokončenia tohto posledného kola, maximálne do 40 sekúnd
  • autá ktoré neprejdú cieľom v čase stanovenom pre jazdu, budú klasifikované podľa počtu zaznamenaných kôl a odjazdeného času

KVALIFIKÁCIA:

  • začína o 0900 hod.
  • kvalifikácia sa jazdí na 4 rozjazdy
  • usporiadateľ bude pri zaraďovaní pretekárov do rozjázd prihliadať na ich výkonnosť
  • do jednej rozjazdy môže byť zaradených najviac 8 pretekárov
  • po každej rozjazde sa zverejní priebežné poradie
  • pretekárom sa sčítajú výsledky dvoch lepších kvalifikačných rozjázd
  • lepšie umiestnenie dosiahne pretekár s nižším časom a vyšším počtom kôl

FINÁLE:

  • finále sa jazdí na 3 finálové jazdy.
  • do finálových skupín budú pretekári zaradení po 8
  • jazdec môže postúpiť do finále po odjazdení najmenej jednej kvalifikačnej rozjazdy, ktorá zodpovedá 80% priemeru kvalifikačných rozjázd danej kategórie
  • finálová jazda sa uskutoční v tom prípade, ak sa na štart postavia minimálne 3 pretekári
  • bodujú sa dve lepšie z troch finálových jázd
  • víťaz finále získa 1 bod, druhý získa 2 body a tak ďalej až po 8 bodov pre ôsmeho jazdca
  • jazdec, ktorý neodštartoval alebo bol diskvalifikovaný získa 8 bodov
  • finalista „A“ finále s najnižším počtom bodov sa stane víťazom preteku
  • pri zhodnom počte bodov rozhoduje vyšší počet kôl a nižší čas v najlepšej bodovanej jazde

VYHODNOTENIE:

  • všetky finálové výsledky budú zverejnené najmenej 10 minút pred vyhlásením výsledkov
  • ak nebude dokončené žiadne finále, výsledky budú vzaté z kvalifikačných pozícií
  • body do celkového hodnotenia seriálu budú pridelené pretekárovi podľa nasledujúcej tabuľky po odjazdení aspoň jednej finálovej jazdy, ktorá zodpovedá 80% priemeru finálových jázd danej kategórie
    umiestnenie 1.2.3.4.5.6.7.8.9.10. body 50464238343230282624umiestnenie11.12.13.14.15.16.17.18.19.20.body22212019181716151413umiestnenie21.22.23.24.25.26.27.28.29.30.body1211109876543Za každé ďalšie umiestnenie 1 bod
  • víťazom seriálu je pretekár s najvyšším počtom bodov
  • pri zhodnom počte bodov rozhoduje vyšší počet bodov v jednotlivých pretekoch a následne počet bodov z ďalšieho preteku, ak ani tento nerozhodne, potom z ďalšieho a tak ďalej
  • ak sa ani týmto spôsobom nedá rozhodnúť, potom sa takýto pretekári umiestnia v celkovom vyhodnotení spolu na tom istom mieste
  • výsledky budú zverejnené na internetovej stránke www.rcamk.sk

ZRUŠENIE PRETEKU:

  • pretek je platný len ak budú dokončené min. dve rozjazdy, inak je výsledok neplatný a pretek  je zrušený

Štartovacia procedúra:

  • začína akonáhle jazdec zapne svoj vysielač a auto pristaví na štartovaciu čiaru alebo štartovací box
  • štartovanie áut riadi len riaditeľ preteku
    • ústne hlásenie pred štartom každej rozjazdy alebo finálovej jazdy sa dáva nasledovne :
      • 1 minúta do štartu: „Jedna minúta do začiatku ďalšej jazdy“
      • 30 sekúnd do štartu: „30 sekúnd“
      • 20 sekúnd do štartu: „20 sekúnd“
      • 10 sekúnd do štartu: „10 sekúnd“
    • po 30 sekundovom signály autá
      • nesmú za štartovaciu čiaru
      • musia byť zrovnané na zadnom rošte
    • autá nesmú štartovať potom, čo posledné auto prejde cez počítaciu slučku
  • jazda je ukončená signálom „všetci koniec“


Kvalifikačné jazdy

  • pre systém postupného štartu musí byť naprieč dráhou vyznačená jedna štartovacia čiara v blízkosti snímacej slučky časomiery
  • autá štartujú z čiary kolmej na šírku dráhy metódou postupného štartu
  • poradie pri štarte :
    • v prvej rozjazde štartujú autá v poradí registračných čísel
    • v nasledujúcich rozjazdách štartujú autá podľa priebežného poradia
  • auto odštartuje na ústny pokyn :
    • uvedie sa číslo auta
    • pokyn je daný pre každé auto osobitne

 

Finálové jazdy

  • pre všetky finálové jazdy sa používa štartovací rošt typu „F1“ striedavo s intervalom 2 metre s dvoma radmi áut
  • autá musia byť umiestené bočnou líniou v 90 stupňovom uhle k značke alebo štartovaciemu boxu
  • najlepší jazdec kvalifikácie si môže zvoliť svoju štartovaciu pozíciu na rošte vľavo alebo vpravo
  • táto konfigurácia zostáva pre všetky ostatné finálové jazdy
  • autá odštartujú hromadne na ľubovoľný zvukový signál generovaný počítacím zariadením
    • nasleduje po signály „10 sekúnd“ náhodne oneskorený v rozmedzí 1 až 5 sekúnd

 

Opakovaný štart

  • riaditeľ preteku alebo za jeho neprítomnosti časomerač môže nariadiť opakovaný štart
  • v prípade prerušenia štartovacej procedúry, štart musí byť znovu spustený najmenej od signálu „30 sekúnd do štartu“
  • ak je jazda prerušená :
    • predtým ako prvé auto dokončilo jedno celé kolo dráhy, potom je jazda reštartovaná ihneď po tom ako bol odstránený dôvod pre prerušenie jazdy
    • potom čo prvé auto dokončilo jedno celé kolo dráhy, potom bude jazda opakovaná vo vhodnom čase
      • vezme sa do úvahy čas na dobitie alebo výmenu batérií
  • predčasný štart nesmie byť dôvodom na opakovaný štart

Sankcie a protesty:

  • predčasný štart (po 10 sekundovom signály)
    • predné kolesá prešli štartovaciu čiaru alebo svoj vyznačený štartovací box
      • + 10 sekúnd
    • predné kolesá prešli štartovaciu čiaru alebo svoj štartovací box o viac ako 1 meter
      • – 1 kolo
  • štart s iným ako predpísaným modelom pre danú kategóriu
    • diskvalifikácia z preteku
  • použitie iných dielov ako je predpísané pre danú kategóriu alebo iné nepovolené úpravy
    • strata kvalifikačného času alebo bodového skóre danej jazdy
  • použitie spiatočky v jazde
    • diskvalifikácia z danej jazdy
  • porušenie pravidiel
    • nebezpečnou jazdou
    • nevhodným správaním na tribúne
    • skrátením trate
    • neuvoľnením trate pre pretekára, ktorý je o celé kolo vpredu
      • ústne varovanie
    • pri opakovaní priestupku
      • STOP AND GO (zastavenie v boxe na 10 sekúnd)
  • opakované porušenie pravidiel
    • diskvalifikácia z preteku
  • nenastúpenie na miesto nasadzovania
    • chybné nasadzovanie respektíve poskytnutie nekvalifikovaného náhradníka
      • strata doposiaľ najlepšieho kvalifikačného času alebo najlepšieho bodového skóre
  • protest sa môže podať len písomne riaditeľovi preteku s vkladom 10€
    • v prípade neuznania protestu vklad prepadne v prospech usporiadateľa
    • proti trestu STOP AND GO nie je možné podať protest

  • autá v kategórii STOCK musia mať nezávislé zavesenie všetkých štyroch kolies
  • viacrýchlostná prevodovka a spojka nie sú povolené
  • pomocné elektronické riadenie nie je povolené
  • autá musia byť vybavené personálnym transpondérom s priamym napájaním umiestneným vo vhodnej pozícii tak, aby boli spoľahlivo identifikované počítacím zariadením
  • povolené sú len frekvencie schválené pre ovládanie automobilových modelov

Kategória „ETC 1:10 STOCK 17.5T“
Motor bezuhlíkový (brushless)

    • s minimálnym počtom závitov 17,5
    • časovanie motora nastavené od výroby (27,5) nesmie byť nijako upravovaný alebo tuningovaný
    • povolené sú motory bez snímača ako aj so snímačom
    • na zadnom čele opatrený originálnym výrobným logom alebo menom
    • guľôčkové ložiská sú povolené
      • puzdro
        • celkový maximálny priemer je 36,02 mm mimo spájkovací plôšok alebo prívodných vodičov
        • celkový minimálny priemer je 34,0 mm mimo spájkovací plôšok alebo prívodných vodičov
        • maximálna dĺžka je 53,0 mm meraná od pripevňovacieho čela po najvzdialenejší bod mimo spájkovací plôšok alebo prívodných vodičov
        • minimálna dĺžka je 50,0 mm meraná v akomkoľvek bode mimo spájkovací plôšok alebo prívodných vodičov
        • motor musí mať pripevňovacie otvory o rozteči 25,0 – 25,4 mm v osi
      • kotva
        • priemer magnetov min. 12 mm – max. 15,5 mm
        • dĺžka magnetov min. 23 mm – max. 27 mm
        • priemer osky kotvy je 3,175 mm, výrobné tolerancie sú povolené
        • povolená je dvojpólová kotva vyrobená z Neodymového alebo Feritového magnetu
Prevodový pomer:
  • maximálne 1:4
Regulátor:
  • pri použití striedavého motora v nulovom profile časovania (ZERO BOOST)
Ostatné technické špecifikácie platia primerane ako v kategórii „ETC 1:10 13.5T“. Neuvedené súčasti modelu môžu byť ľubovoľné.

Kategória „ETC 1:10 PRO STOCK 13.5T“
Motor bezuhlíkový (brushless)

    • s minimálnym počtom závitov 13,5
    • povolené sú motory bez snímača ako aj so snímačom
    • na zadom čele opatrený originálnym výrobným logom alebo menom
    • guľôčkové ložiská sú povolené
      • puzdro
        • celkový maximálny priemer je 36,02 mm mimo spájkovací plôšok alebo prívodných vodičov
        • celkový minimálny priemer je 34,0 mm mimo spájkovací plôšok alebo prívodných vodičov
        • maximálna dĺžka je 53,0 mm meraná od pripevňovacieho čela po najvzdialenejší bod mimo spájkovací plôšok alebo prívodných vodičov
        • minimálna dĺžka je 50,0 mm meraná v akomkoľvek bode mimo spájkovací plôšok alebo prívodných vodičov
        • motor musí mať pripevňovacie otvory o rozteči 25,0 – 25,4 mm v osi
      • kotva
        • priemer magnetov min. 12 mm – max. 15,5 mm
        • dĺžka magnetov min. 23 mm – max. 27 mm
        • priemer osky kotvy je 3,175 mm, výrobné tolerancie sú povolené
        • povolená je dvojpólová kotva vyrobená z Neodymového alebo Feritového magnetu

Batéria:

  • NiCd alebo NiMH články bežne dostupné na trhu
    • napätie na článok je 1,2 Voltu
    • veľkosť jednotlivého článku
      • priemer 23,0 mm +0/-1 mm
      • celková dĺžka 43,0 mm +0/-1,5 mm
    • model je poháňaný maximálne šiestimi článkami s celkovým napätím 7,2 Voltu
  • LiPo články bežne dostupné na trhu
    • napätie na článok je 3,7 Voltu
    • model je poháňaný maximálne dvoma článkami s celkovým napätím 7,4 Voltu
    • rozmery batérie maximálne
      • dĺžka 139,0 mm
      • šírka 47,0 mm
      • výška 25,1 mm
    • batéria musí mať tvrdý ochranný obal vyrobený z ABS alebo podobného materiálu, prekrývajúci celé články
    • obidva čelá batérie musia byť továrensky zaliate tak, aby ich nebolo možné bez poškodenia rozobrať
    • otvory v čele batérie sú povolené len pre vývody
    • batérie smú byť nabíjané výhrade nabíjačkou spôsobilou pre nabíjanie LiPo článkov metódou CC/CV (konštantný prúd/konštantné napätie) na maximálne napätie 8,40 Voltu
  • batéria nesmie byť v priebehu jazdy nabíjaná ani menená
  • prídavná batéria pre napájanie rádiového príslušenstva modelu nie je povolená

Prevodový pomer:

  • minimálne 5,0

Regulátor:

  • pri použití striedavého motora v nulovom profile časovania (ZERO BOOST)
  • v prípade, že regulátor má spiatočku, táto nesmie byť v jazde použitá
  • regulátor otáčok môže byť zakázaný ak spôsobuje rušenie
    • počítacieho zariadenia
    • prijímačov a tak ďalej

Rozmery a hmotnosť:

  • maximálna celková šírka (s karosériou) 200 mm
  • maximálna celková šírka (bez karosérie) 190 mm
  • minimálna výška (po vrch strechy) 115 mm (modelu pripraveného na jazdu)
  • maximálny rázvor 270 mm
  • minimálna svetlá výška 4 mm
  • minimálna hmotnosť 1320 gramov
  • prítlačné krídlo
    • maximálna šírka 190 mm
    • obrys má zodpovedať obdĺžniku o rozmeroch 25 mm (výška) x 40 mm (šírka)
    • môže presahovať zadnú líniu modelu o 10 mm

Karoséria:

  • povolené sú len repliky reálnych cestovných automobilov
  • nie sú povolené karosérie osobných automobilov GT alebo SPORT
  • minimálna dĺžka 420 mm
  • orezanie nesmie byť vyššie než je dolná línia
    • predného nárazníka
    • zadného nárazníka
    • obrysov karosérie
  • nie sú povolené iné otvory okrem otvorov
    • pre anténu
    • na upevnenie
      • karosérie
      • transpondéra
  • všetky sklá musia byť priehľadné
  • krídlo sa montuje v zadnej časti karosérie, nie však na strechu a nesmie prečnievať nad líniu strechy
  • karoséria a podvozok musia byť bezpečne spojené vždy, keď je model na dráhe
  • model nesmie byť postavený tak aby bol nebezpečný, poškodzoval povrch dráhy alebo konkurenčné modely
  • z bezpečnostných dôvodov zakončenie stĺpikov upevnenia karosérie musí mať tupý koniec a nesmie presahovať rovinu karosérie nad 5 mm alebo musí byť ukončené guľôčkou alebo plôškou nie menšou ako 8 mm v priemere
  • maximálna výška antény prijímača od povrchu dráhy 350 mm

Pneumatiky a disky:

  • povolené sú všetky typy pneumatík
  • nie je povolené používať pneumatiky a disky opotrebované tak, že sú nebezpečné alebo poškodzujú povrch dráhy

Kategória „1:10 FORMULA“ Regulátor:

  • nastavený mód ZERO Boost
Motor:
  • 21,5T striedavý veľkosti 540
  • motor s uhlíkmi (brushed)
    • totožný s referenčným výrobkom Johnson Electric série HC683G-001,  viď obr.
      • bez úprav
Pneumatiky:
  • Formulové gumové

Kategória „1:10 2WD pancar“ Náprava:

  • poháňaná jedna náprava, komerčne dostupný v obchodnej sieti, alebo vlastnej výroby pri dodržaní rozmerov
Pneumatiky:
  • povolené sú pneumatiky vyrábané vo formách ako aj mechové pneumatiky
Motor:
  • 13,5T striedavý veľkosti 540
  • 23 T jednosmerný veľkosti 540
Rozmery a hmotnosť:
  • Minimálna výška podvozku : 4 mm
Zákaz použivať poškodené disky



Kategória „1:12 GT“ Karoséria:
  • PFM-12 Pan Car 1/12 (Protoform)
Náprava:
  • Poháňaná jedna náprava
  • Komerčne dostupný v obchodnej sieti, alebo vlastnej výroby pri dodržaní rozmerov
Pneumatiky:
  • Pneumatiky mechové rozmer pan car 1/12
  • Roll out 85 mm
  • Mazanie pneumatík je zakázané
Motor:
  • 13,5T bez udania konkrétneho modelu
  • Na regulátore musí byť nastavený mód „ZERO Boost“
Batéria:
  • menovité napätie max.3,7 V ( batérie max. 1 článok Lixx )
  • 1S EFRA kompatibility pre pan car 1/12
Rozmery a hmotnosť:
  • Minimálna výška podvozku : 3,5 mm
Zákaz použivať poškodené disky

  • jazdec je povinný riadiť sa pokynmi rozhodcu, technického komisára a riaditeľa preteku
  • riaditeľ preteku má úplnú právomoc na podujatí
  • pred jazdou je auto potrebné vybaviť transpondérom a pripevniť ho k autu
    • za správnu funkciu transpondéra je v plnom rozsahu zodpovedný jazdec
  • za prejazd slučkou vždy zodpovedá jazdec
    • v prípade, že z akéhokoľvek dôvodu slučkou neprešiel kolo sa mu nezapočítava
    • v tomto prípade nerozhoduje, či sa jazdec dostal mimo priestoru slučky po kolízií s iným jazdcom alebo po inom incidente
    • nerozhoduje ani, či trať v priestore slučky je neprechodne oddelená

Tribúna:

  • jazdec je povinný minimálne 30 sekúnd pred štartom svojej jazdy zaujať miesto na tribúne
  • pokiaľ sa nedostaví včas, nebude pripustený k jazde
  • po odštartovaní jazdy nie je povolené
    • meniť miesto na tribúne
    • predať riadenie inej osobe
    • akokoľvek rušiť ostatných pretekárov
    • opustiť tribúnu pred skončením jazdy
  • riaditeľ pretekov môže jazdcom zadať miesto na tribúne
  • v prípade poruchy pretekár vypne svoj vysielač, odstúpi od hrany tribúny a vyčká do konca jazdy
  • pokiaľ pretekár predčasne zostúpi z tribúny, bude potrestaný anulovaním najlepšieho dosiahnutého výsledku
  • po oznámení, že bola jazda ukončená je povinný ihneď zastaviť model (na mieste Stop and Go)
  • odloží vypnutý vysielač na určené miesto a vypnuté auto predloží ku kontrole

Nasadzovanie:

  • jazdec je povinný minimálne 30 sekúnd pred štartom nasledujúcej jazdy zaujať miesto na pozícii zhodnej s registračným číslom svojho auta
  • jazdci musia nasadzovať len jazdu nasledujúcu po vlastnej jazde
  • jazdci z poslednej jazdy nasadzujú prvú jazdu
  • nasadzovač je povinný byť označený riadne oblečenou reflexnou vestou na to určenou usporidateľom preteku
  • náhradný nasadzovač je prípustný len ak je jazdec fyzicky invalidný a je schválený riaditeľom preteku
  • nasadzovačov zásah musí byť primeraný s minimálnym vplyvom na ostatných jazdcov
  • jazdec počas nasadzovania sa v plne miere venuje situácii na jemu najbližšom úseku trate (v primeranej miere na počet nasadzovačov), napr. nesedí, nepije, neje, netelefonuje a pod.
  • organizátor musí zabezpečiť nasadzovača na neobsadené miesto nasadzovača z dôvodu, že predošlá jazda mala menší počet jazdcov alebo za neprítomného nasadzovača
  • po skončení jazdy si jazdec zoberie svoje auto z kontroly
  •  

  • štartovné je 10 € pri prihlásení do stredy predchádzajúcej preteku. štartovné pri prihláseni po strede je 15 €
  • pre žiakov do 15 a juniorov do 18 rokov 5 €
  • konečný termín pre prihlásenie alebo odhlásenie je do 1300 hod. piatku predchádzajúcemu sobotnému preteku
  • v prihláške na www.rcamk.sk uveďte
    • priezvisko
    • meno
    • vek
    • klub
    • kategóriu
    • frekvenciu
    • číslo transpondéra
    • e-mail
    • mobil

Ceny za celkové umiestnenie:

  • Kategória ETC 1:10 STOCK 17.5T
    • 1. – 5. miesto – pohár
  • Kategória ETC 1:10 STOCK žiaci
    • 1. – 5. miesto – pohár
  • Kategória ETC 1:10 PRO STOCK 13.5T
    • 1. – 3. miesto – pohár
  • Kategória 1:10 FORMULA
    • 1. – 3. miesto – pohár
  • Kategória 1:10 2WD PAN CAR
    • 1. – 3. miesto – pohár

Seriál bude vyhodnotený pre jednotlivé kategórie po zarátaní min. 3 pretekov.

V prípade nejasností kontaktujte vedenie RC Auto Model Klub – viď. KONTAKTY